Bahagian Pembangunan Perkhidmatan Gunasama Infrastruktur dan Keselamatan Digital

Seksyen Perkhidmatan MyGPKI

    1. Merancang, mengurus, melaksana dan memantau Perkhidmatan Prasarana Kunci Awam Kerajaan (MyGPKI);
    2. Merancang, mengurus dan memantau pelaksanaan pembekalan Sijil Digital Kerajaan (Sijil Digital Pengguna dan Sijil Digital Pelayan) yang dikeluarkan oleh pihak Certification Authority (CA);
    3. Memberi khidmat nasihat berkaitan penggunaan PKI kepada agensi sektor awam dan menyediakan perkhidmatan meja bantuan serta khidmat sokongan teknikal kepada pengguna Sistem MyGPKI; 
    4. Merancang, mengurus dan melaksanakan Information Security Management System (ISMS) bagi Perkhidmatan MyGPKI;
    5. Merancang, mengurus dan melaksana Perkhidmatan Makmal Digital Forensik (MyDFLab); dan;
    6. Merancang dan mengurus pelaksanaan Computer Security Incident Response Team (CSIRT), JDN.

 Seksyen Perkhidmatan MyGovUC

    1. Merancang, merangka, melaksana dan mengurus perkhidmatan Komunikasi dan Kolaboratif Bersepadu Kerajaan;
    2. Merancang, merangka, melaksana dan mengurus perkhidmatan pengoperasian, kawalan dan pemantauan berpusat bagi perkhidmatan Komunikasi dan Kolaboratif Bersepadu Kerajaan;
    3. Menilai, memantau, menganalisa dan menyelaras keperluan infrastruktur Komunikasi dan Kolaboratif Bersepadu Kerajaan;
    4. Merancang dan menguruskan perkhidmatan meja bantuan pengguna perkhidmatan Komunikasi dan Kolaboratif Bersepadu Kerajaan;
    5. Mengurus, menilai, dan memantau dari aspek keselamatan bagi perkhidmatan Komunikasi dan Kolaboratif Bersepadu Kerajaan;
    6. Merancang, melaksana dan mengurus perluasan perkhidmatan Komunikasi dan Kolaboratif Bersepadu Kerajaan di agensi baharu;
    7. Merancang, melaksana dan mengurus pengurusan perubahan bagi perkhidmatan Komunikasi dan Kolaboratif Bersepadu Kerajaan.
    8. Merancang, mengurus dan melaksanakan Information Security Management System (ISMS) bagi Perkhidmatan MyGovUC 2.0.

  Seksyen Perkhidmatan MyGov*Net.WAN

    1. Merancang, mengurus, melaksana dan memantau   perkhidmatan MyGov*Net.WAN dan MyGov*Net.Global;
    2. Merancang, mengurus, melaksana dan memantau  pelaksanaan konsolidasi, migrasi dan integrasi MyGov*Net.WAN;
    3. Merancang. mengurus dan melaksana kajian impak dan  kajian kepuasan pelanggan MyGov*Net;
    4. Merancang,  mengurus  dan menyelaras tadbir urus MyGov*Net.WAN dan MyGov*Net.Global;
    5. Merancang, mengurus dan melaksana pengurusan perubahan bagi perkhidmatan MyGov*Net.

 
Seksyen Perkhidmatan MyGov*Net.PCN

    1. Merancang, mengurus, menyelaras dan memantau infrastruktur MyGov*Net.PCN;
    2. Meningkatkan mutu perkhidmatan MyGov*Net.PCN dengan memberi nilai tambah dalam aspek teknologi dan pengoperasian;
    3. Merangka dan mengurus pelaksanaan kajian impak, kajian kepuasan pelanggan, penilaian rangkaian dan laporan berkaitan MyGov*Net.PCN;
    4. Merancang, mengurus dan menyelaras tadbir urus MyGov*Net.PCN; dan
    5. Merancang pelaksanaan migrasi dan integrasi MyGov*Net.PCN dan kolaborasi rangkaian di antara Agensi.

Seksyen Pemulihan Bencana Pusat Data Sektor Awam

    1. Merancang, merekabentuk dan membangun infrastruktur pemulihan bencana MyGovCloud@PDSA merangkumi perkakasan dan perisian ICT;
    2. Mengurus dan memantau pengoperasian perkhidmatan pemulihan bencana (DRC) MyGovCloud@PDSA merangkumi perkakasan, perisian, keselamatan, kapasiti dan prestasi bagi memastikan mencapai SLA yang ditetapkan;
    3. Merancang, mengurus dan melaksana konsolidasi dan onboarding agensi Sektor Awam baharu merangkumi pengkomputeran awan, co-location dan physical hosting bagi aplikasi-aplikasi kritikal Sektor Awam;
    4. Merancang technology refresh dan pelan kapasiti (capacity planning) keperluan perkhidmatan Pemulihan Bencana agensi Sektor Awam;
    5. Menyediakan khidmat sokongan teknikal dan menyelaras pembangunan Dokumen Disaster Recovery Technical Assessment; Disaster Recovery Technical Plan dan Disaster Recovery Management Plan dan pengujian simulasi untuk agensi Sektor Awam;
    6. Mengurus pelaksanaan pensijilan Information Security Management System (ISMS) PDSA bagi memastikan keselamatan pengurusan dan pengoperasi MyGovCloud@PDSA menepati piawaian antarabangsa Sistem Keselamatan Maklumat (ISO/IEC 27001:2013) Seksyen Pusat Data Sektor Awam;

    7. Mengurus pelaporan status pencapaian MyGovCloud@PDSA dan maklum balas status projek secara berkala kepada pemegang taruh (stakeholder) dan Pengurusan Tertinggi JDN;

    8. Mengurus dan menyelaras permohonan projek-projek baharu MyGovCloud@PDSA, peruntukan pembangunan, dasar baharu dan sedia ada termasuk mengemaskini status
      perbelanjaan projek di peringkat JDN, Kementerian Digital dan EPU Di Bawah Rancangan Malaysia.

Seksyen Infrastruktur Pusat Data Sektor Awam         

    1. Merancang, merekabentuk dan membangunkan fasiliti pusat data yang lengkap merangkumi sistem penyejukkan, sistem bekalan tenaga, arkitektur dan keselamatan fizikal;
    2. Mengurus dan memantau pengoperasian fasiliti MyGovCloud@PDSA yang merangkumi sistem bekalan tenaga, sistem penyejukan, arkitektur dan keselamatan fizikal;
    3. Mengurus, menyelaras dan menyediakan keperluan permohonan perkhidmatan co-location bagi Agensi Sektor Awam;
    4. Merancang, mengurus dan  menyelaras keperluan rangkaian dan keselamatan MyGov*Net.PDSA

    5. Mengurus dan memantau pengoperasian rangkaian dan keselamatan serta pelaksanaan integrasi infrastruktur MyGov*Net.PDSA; dan
    6. Merancang dan mengemaskini polisi dan garis panduan pengoperasian dan perkhidmatan Infrastruktur pusat data sektor awam.

Seksyen Pengkomputeran Awan Pusat Data Sektor Awam

    1. Merangka, merancang dan melaksana projek pembangunan dan peluasan serta penyelenggaraan peralatan ICT pusat data merangkumi perkakasan dan perisian untuk cloud hosting khusus bagi model Infrastructure As A Services (IAAS) dalam perkhidmatan MyGovCloud@PDSA bagi memastikan mencapai SLA yang ditetapkan; 

    2. Merancang, mengurus dan menyelaras permohonan keperluan perkhidmatan Cloud Computing bagi Agensi Sektor Awam;
    3. Merancang, mengurus, menganalisa dan melaksanakan capacity planning bagi peralatan dan perisian ICT MyGovCloud@PDSA;
    4. Merancang, merangka dan memantau Service Level Agreement (SLA) bagi pengoperasian dan perkhidmatan pusat data mencapai tahap yang ditentukan serta jaminan khidmat sokongan yang komprehensif untuk peralatan ICT.
    5. Merancang, mengurus, memantau pelaksanaaan pengoperasian dan penyelenggaraan peralatan ICT Pusat Data Sektor Awam secara komprehensif;
    6. Merancang dan mengemaskini polisi dan garis panduan pengoperasian dan perkhidmatan pusat data berkaitan ICT.
    7. Memberi khidmat sokongan teknikal dalam aktiviti pelaksanaan projek, penyelenggaraan, pengoperasian dan perkhidmatan pusat data bagi kemudahan infrastruktur dan peralatan ICT di setiap lokasi PDSA.

Seksyen Pengurusan Pengkomputeran Awan 

    1. Merancang, merangka, melaksana dan memantau pelaksanaan Government Hybrid Cloud;
    2. Merancang, merangka, merekabentuk arkitektur Government Hybrid Cloud;
    3. Mengurus koordinasi dengan empat (4) Panel cloud service provider (CSP); Microsoft Azure, Google Cloud, TM Cloud dan amazon Web Services (AWS) dan managed service provider (MSP) masing-masing;
    4. Merancang, mengurus dan memantau capacity planning Government Hybrid Cloud;
    5. Merancang, memohon, mengurus dan memantau peruntukan Government Hybrid Cloud untuk kegunaan agensi;
    6. Merancang, mengurus dan menyelaras permohonan perkhidmatan MyGovCloud;
    7. Merancang, mengurus dan memantau operasi Government Hybrid Cloud (ICT resource provisioning and usage efficiency monitoring); dan
    8. Merancang, mengurus dan memantau laporan penggunaan sumber cloud dan billing Government Hybrid Cloud.

 

 

 

 

 

 
Skip to content