Evolusi Pendigitalan Sektor Awam

Transformasi Digital: Malaysia di Persada Ekonomi Digital Dunia

 

Pasukan Digital Sektor

Objektif Pasukan Digital Sektor ditubuhkan bagi memperkasa inisiatif pendigitalan berasaskan konsep keseluruhan kerajaan atau Whole of Government (WoG) melalui pendekatan Government Technology (GovTech) yang diadaptasi daripada GovTech World Bank.

Punca Kuasa penubuhan pasukan adalah melalui Mesyuarat Jawatankuasa Pemodenan dan MyDigital Kluster Kerajaan Bilangan 1 Tahun 2024 pada 27 November 2024 yang dipengerusikan oleh YBhg. Tan Sri Ketua Setiausaha Negara.

Medium pelaksanaan, pemantauan serta perbincangan perkara-perkara berbangkit adalah melalui Mesyuarat Penyelarasan Sektor Inisiatif Digital Kerajaan. Tadbir urus serta keahlian Pasukan Digital Sektor adalah seperti rajah di bawah.  

penyelarasan pasukan digital sektor JDN

Ketua Sektor dilantik melalui Mesyuarat Penentuan Ketua Sektor Bagi Inisiatif Digital Kerajaan pada 6 Januari 2025 yang dipengerusikan oleh YBhg. Tan Sri Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam. Senarai penuh Ketua Sektor adalah seperti jadual di bawah.

Terma Rujukan yang ditetapkan adalah melaksanakan fungsi dan peranan Pasukan Digital Sektor seperti berikut:

    I.   Menerajui pendigitalan sektor melalui penyelarasan dan pemantauan inisiatif digital kerajaan.   
   II.   
Merancang pendigitalan perkhidmatan bersepadu melalui pendekatan keseluruhan kerajaan (Whole of                           Government – WoG) bagi mengelakkan pertindihan inisiatif digital.
   III.   
Memastikan reka bentuk perkhidmatan kerajaan dibangunkan berdasarkan Panduan Reka Bentuk                                     Perkhidmatan Digital Kerajaan (Service Design).
  IV.   
Memastikan pelaksanaan perkongsian data merentas agensi sektor awam bagi merealisasikan                                         penyampaian perkhidmatan digital berpacukan data. 
 V.   
Mengoptimumkan sumber dan kos inisiatif digital melalui penggunaan platform dan infrastruktur digital  berpusat          dalam projek ICT/digital. 
  VI.  
Meningkatkan kecekapan perkhidmatan dan pengurusan pentadbiran kerajaan yang lebih berintegriti.
  VII. 
Membangun keupayaan dan kemahiran digital semua pegawai di agensi.

Pendigitalan Perkhidmatan yang berteraskan kluster perkhidmatan mengikut sektor seperti berikut:

           Penetapan Sektor

        Untuk mengemukakan Kertas Cadangan Inisiatif Pendigitalan Sektor Awam bagi projek ICT, kementerian/agensi boleh              merujuk kepada fungsi perkhidmatan agensi mengikut sektor berdasarkan kepada penerangan berikut:

          Senario 1: Agensi dan fungsi perkhidmatan di bawah sektor yang sama

        Kementerian Perdagangan, Pelaburan dan Industri (MITI) adalah agensi di bawah Sektor Ekonomi. Manakala inisiatif                  pendigitalan dalam Pengurusan Pemberian Geran Perniagaan yang diterajui oleh MITI juga merupakan inisiatif di                      bawah Sektor Ekonomi.

          Senario 2: Fungsi perkhidmatan di bawah agensi yang sama terlibat dalam sektor berbeza

        Fungsi perkhidmatan Kementerian kewangan berkaitan percukaian adalah di bawah Sektor Ekonomi. Manakala fungsi             perkhidmatan pengurusan kewangan dan akaun adalah di bawah Sektor Pentadbiran Awam.

         Senario 3: Fungsi perkhidmatan agensi persekutuan yang mempunyai interaksi (perkongsian data dan seamless                      services) dengan negeri

        Fungsi perkhidmatan pengurusan keluarga Islam yang melibatkan agensi-agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri             dan agensi negeri merupakan inisiatif Sektor Pentadbiran Awam. Bagi melaksanakan pendigitalan yang melibatkan                  kuasa kerajaan negeri, JAKIM merupakan peneraju inisiatif ini di bawah Sektor Pentadbiran Awam.

         Senario 4: Fungsi perkhidmatan di bawah agensi yang sama terlibat dalam pelbagai sektor Jabatan Kerajaan                           Tempatan, KPKT yang menyelaras fungsi perkhidmatan Pihak Berkuasa Tempatan adalah agensi di bawah Sektor                     Infrastruktur.

      a. fungsi perkhidmatan berkaitan pengurusan kewangan dan akaun di PBT adalah di bawah Sektor Pentadbiran                            Awam.                                 

     b. fungsi perkhidmatan berkaitan pelesenan dan kawalan perniagaan adalah di bawah Sektor Ekonomi.                 

     c.  fungsi perkhidmatan berkaitan pembangunan dan pengurusan landskap adalah di bawah Sektor Infrastruktur.

     d.  fungsi perkhidmatan kawalan kesihatan dan persekitaran adalah di bawah Sektor Sosial 1 (Masyarakat).

     e.  fungsi perkhidmatan kawalan keselamatan penduduk adalah di bawah Sektor Keselamatan.

        Penetapan Domain Perkhidmatan

     Penentuan domain perkhidmatan berasaskan operasi dan perkhidmatan yang diberikan oleh organisasi kepada                     penerima atau kumpulan sasar. Perkhidmatan utama kementerian/agensi boleh dikumpulkan kepada beberapa domain       yang sama meliputi perkhidmatan  yang disediakan oleh agensi pusat, agensi persekutuan, negeri dan kerajaan                    tempatan. Pemilihan domain perkhidmatan boleh berpandukan kepada Kategori Perkhidmatan (Business Category)              dalam Perkhidmatan Awam, seperti yang terkandun dalam panduan Business Reference Model (BRM MyGovEA).                        Pendekatan ini menggalakkan agensi/kementerian berkolaborasi sebagai satu unit berdasarkan domain perkhidmatan          yang sama selaras dengan inisiatif dan strategi Kerajaan Digital Malaysia. Selain itu, pendekatan ini juga mampu                      mempertingkatkan cara baharu operasi perkhidmatan yang ditawarkan oleh kerajaan.

         Penetapan Kumpulan Sasar

      Perkhidmatan dipetakan kepada empat kumpulan sasar iaitu perkhidmatan kepada kepada rakyat (Government to                Citizen – G2C) kepada komuniti perniagaan (Government to Business – G2B), antara agensi kerajaan (Government to              Government-G2G) dan kepada penjawat awam (Government to Employee – G2E).

latest Penetapan Kumpulan Sasar edit

          Penetapan Kitaran Hayat Perkhidmatan

       Kitaran hayat perkhidmatan oleh kerajaan dari mula hingga akhir kitaran hayat di reka bentuk dengan mengenal pasti           peristiwa yang merupakan touch point kepada rakyat. Kitaran hayat perkhidmatan berteraskan empat kategori utama           kumpulan sasar iaitu berfokuskan rakyat, komuniti perniagaan, agensi kerajaan, dan penjawat awam. Gambaran                     penetapan kitaran hayat mengikut kumpulan sasar seperti rajah di bawah.

Penetapan Kitaran Hayat Perkhidmatan Kitaran hayat perkhidmatan oleh kerajaan dari mula hingga akhir kitaran hayat di reka bentuk dengan mengenal pasti peristiwa yang merupakan touch point kepada rakyat. Kitaran hayat perkhidmatan berteraskan empat kategori utama kumpulan sasar iaitu berfokuskan rakyat, komuniti perniagaan, agensi kerajaan, dan penjawat awam. Gambaran penetapan kitaran hayat mengikut kumpulan sasar seperti rajah di bawah.

       Ekosistem Perkhidmatan Digital

     Pendekatan WoG adalah penting untuk memastikan pendigitalan tidak dilakukan secara silo, tetapi dikoordinasikan bagi       membolehkan perkongsian data dan penyampaian perkhidmatan yang bersepadu merentas sektor.

       Sektor Sosial 1 (Masyarakat)

Ekosistem Perkhidmatan Digital Masyarakat

 

    Gambaran Pendigitalan Sektor Sosial (Masyarakat), mempamerkan perkhidmatan digital yang bertujuan untuk                        kesejahteraan rakyat dan pembangunan sosial. Ia menyerlahkan platform dan sistem yang berkaitan dengan penjagaan      kesihatan (MySejahtera, EMR), bantuan sosial (eBantuan JKM), dan penglibatan komuniti. Perkhidmatan WoG                              membolehkan  pendekatan yang lebih holistik terhadap perkhidmatan sosial, membolehkan agensi berkongsi data dan        menyelaraskan sokongan untuk rakyat merentasi keperluan dan peristiwa kehidupan yang berbeza. Ini boleh membawa        kepada penyampaian perkhidmatan yang lebih berkesan dan berpusatkan rakyat.

      Sektor Sosial 2 (Bakat)

 

     Gambaran Pendigitalan Sektor Sosial (Bakat), melibatkan pengurusan bakat, pendidikan, dan pekerjaan. Ia menjelaskan         platform digital untuk pembelajaran (DELIMa), pembangunan kemahiran, dan padanan pekerjaan (MyFutureJobs).                   Perkhidmatan WoG memudahkan penyelarasan yang lebih baik antara institusi pendidikan, penyedia latihan, dan                  majikan, memastikan ekosistem bakat yang lebih selaras dan cekap. Ini dapat meningkatkan kesediaan tenaga kerja dan      peluang pembangunan kerjaya. 

      Sektor Ekonomi

 

     Gambaran Pendigitalan Sektor Ekonomi memperincikan pelbagai perkhidmatan yang disediakan oleh agensi kerajaan           kepada komuniti perniagaan. Penggunaan platform digital (contohnya, MalaysiaBiz, EzBIZ) dan repositori data untuk                 menyokong aktiviti perniagaan. Perkhidmatan WoG penting untuk mewujudkan senario pengalaman pelanggan yang             lancar bagi perniagaan, membolehkan mereka berinteraksi dengan agensi yang berbeza melalui sistem yang                        bersepadu dan tidak berasingan. Faedah langsung kepada kecekapan yang lebih tinggi dalam pendaftaran perniagaan,      permohonan permit, dan interaksi kawal selia yang lain.

      Sektor Keselamatan

 

 

      Gambaran Pendigitalan Sektor Keselamatan, memberi fokus kepada sistem digital untuk penguatkuasaan undang-                undang (e-Kehakiman), imigresen (MyIMMs) dan pengurusan bencana. Perkhidmatan WoG adalah penting untuk                    perkongsian maklumat dan penyelarasan yang berkesan antara agensi keselamatan, meningkatkan keselamatan                  awam dan keselamatan negara.

     Sebanyak tiga inisiatif telah dikenal pasti di bawah sektor keselamatan iaitu kesiapsiagaan Pengurusan Pra, Semasa dan       Pasca Bencana, Meningkatkan Keselamatan Kawalan Sempadan Bersepadu dan Memelihara Keselamatan dan                       Ketenteraman Awam.

       Sektor Infrastruktur

 

 

     Gambaran Pendigitalan Sektor Infrastruktur memberi tumpuan kepada perkhidmatan oleh agensi kerajaan yang                    menyediakan perkhidmatan pembangunan fizikal untuk meningkatkan taraf hidup serta kesejahteraan rakyat.                          Perkhidmatan WoG adalah penting untuk menyepadukan perancangan dan pengurusan infrastruktur merentas pelbagai      peringkat kerajaan dan agensi, yang membawa kepada pembangunan dan penyediaan perkhidmatan yang lebih cekap.

      Sektor Pentadbiran Awam

 

 

     Gambaran Pendigitalan Sektor Pentadbiran Awam memberikan fokus kepada pendigitalan operasi dalaman kerajaadan      fungsi pentadbiran. Ekosistem Perkhidmatan Sektor Pentadbiran Awam secara amnya merujuk kepada perkhidmatan              yang disediakan oleh kementerian dan jabatan kerajaan serta perkhidmatan yang disediakan oleh entiti-entiti lain yang        terletak di bawah kawalan kementerian/jabatan tertentu kepada kumpulan sasar. Bentuk perkhidmatan yang disediakan     melibatkan perkhidmatan yang diberikan oleh kerajaan kepada organisasi kerajaan yang lain (government togovernment     (G2G)) dan perkhidmatan kerajaan kepada penjawat awam (government to employee (G2E)).

 

Skip to content