Transformasi Digital: Malaysia di Persada Ekonomi Digital Dunia
Â
Pasukan Digital Sektor
Objektif Pasukan Digital Sektor ditubuhkan bagi memperkasa inisiatif pendigitalan berasaskan konsep keseluruhan kerajaan atau Whole of Government (WoG) melalui pendekatan Government Technology (GovTech) yang diadaptasi daripada GovTech World Bank.
Punca Kuasa penubuhan pasukan adalah melalui Mesyuarat Jawatankuasa Pemodenan dan MyDigital Kluster Kerajaan Bilangan 1 Tahun 2024 pada 27 November 2024 yang dipengerusikan oleh YBhg. Tan Sri Ketua Setiausaha Negara.
Medium pelaksanaan, pemantauan serta perbincangan perkara-perkara berbangkit adalah melalui Mesyuarat Penyelarasan Sektor Inisiatif Digital Kerajaan. Tadbir urus serta keahlian Pasukan Digital Sektor adalah seperti rajah di bawah. Â
Ketua Sektor dilantik melalui Mesyuarat Penentuan Ketua Sektor Bagi Inisiatif Digital Kerajaan pada 6 Januari 2025 yang dipengerusikan oleh YBhg. Tan Sri Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam. Senarai penuh Ketua Sektor adalah seperti jadual di bawah.
Terma Rujukan yang ditetapkan adalah melaksanakan fungsi dan peranan Pasukan Digital Sektor seperti berikut:
I. Menerajui pendigitalan sektor melalui penyelarasan dan pemantauan inisiatif digital kerajaan.
II. Merancang pendigitalan perkhidmatan bersepadu melalui pendekatan keseluruhan kerajaan (Whole of Government – WoG) bagi mengelakkan pertindihan inisiatif digital.
III. Memastikan reka bentuk perkhidmatan kerajaan dibangunkan berdasarkan Panduan Reka Bentuk Perkhidmatan Digital Kerajaan (Service Design).
IV. Memastikan pelaksanaan perkongsian data merentas agensi sektor awam bagi merealisasikan penyampaian perkhidmatan digital berpacukan data.
V. Mengoptimumkan sumber dan kos inisiatif digital melalui penggunaan platform dan infrastruktur digital berpusat dalam projek ICT/digital.
VI. Meningkatkan kecekapan perkhidmatan dan pengurusan pentadbiran kerajaan yang lebih berintegriti.
VII. Membangun keupayaan dan kemahiran digital semua pegawai di agensi.
Pendigitalan Perkhidmatan yang berteraskan kluster perkhidmatan mengikut sektor seperti berikut:
Untuk mengemukakan Kertas Cadangan Inisiatif Pendigitalan Sektor Awam bagi projek ICT, kementerian/agensi boleh merujuk kepada fungsi perkhidmatan agensi mengikut sektor berdasarkan kepada penerangan berikut:
     Senario 1: Agensi dan fungsi perkhidmatan di bawah sektor yang sama
    Kementerian Perdagangan, Pelaburan dan Industri (MITI) adalah agensi di bawah Sektor Ekonomi. Manakala inisiatif         pendigitalan dalam Pengurusan Pemberian Geran Perniagaan yang diterajui oleh MITI juga merupakan inisiatif di           bawah Sektor Ekonomi.
     Senario 2: Fungsi perkhidmatan di bawah agensi yang sama terlibat dalam sektor berbeza
    Fungsi perkhidmatan Kementerian kewangan berkaitan percukaian adalah di bawah Sektor Ekonomi. Manakala fungsi       perkhidmatan pengurusan kewangan dan akaun adalah di bawah Sektor Pentadbiran Awam.
     Senario 3: Fungsi perkhidmatan agensi persekutuan yang mempunyai interaksi (perkongsian data dan seamless           services) dengan negeri
    Fungsi perkhidmatan pengurusan keluarga Islam yang melibatkan agensi-agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri       dan agensi negeri merupakan inisiatif Sektor Pentadbiran Awam. Bagi melaksanakan pendigitalan yang melibatkan         kuasa kerajaan negeri, JAKIM merupakan peneraju inisiatif ini di bawah Sektor Pentadbiran Awam.
     Senario 4: Fungsi perkhidmatan di bawah agensi yang sama terlibat dalam pelbagai sektor Jabatan Kerajaan              Tempatan, KPKT yang menyelaras fungsi perkhidmatan Pihak Berkuasa Tempatan adalah agensi di bawah Sektor           Infrastruktur.
   a. fungsi perkhidmatan berkaitan pengurusan kewangan dan akaun di PBT adalah di bawah Sektor Pentadbiran              Awam.                Â
   b. fungsi perkhidmatan berkaitan pelesenan dan kawalan perniagaan adalah di bawah Sektor Ekonomi.         Â
   c. fungsi perkhidmatan berkaitan pembangunan dan pengurusan landskap adalah di bawah Sektor Infrastruktur.
   d.  fungsi perkhidmatan kawalan kesihatan dan persekitaran adalah di bawah Sektor Sosial 1 (Masyarakat).
   e. fungsi perkhidmatan kawalan keselamatan penduduk adalah di bawah Sektor Keselamatan.
   Penentuan domain perkhidmatan berasaskan operasi dan perkhidmatan yang diberikan oleh organisasi kepada           penerima atau kumpulan sasar. Perkhidmatan utama kementerian/agensi boleh dikumpulkan kepada beberapa domain    yang sama meliputi perkhidmatan yang disediakan oleh agensi pusat, agensi persekutuan, negeri dan kerajaan          tempatan. Pemilihan domain perkhidmatan boleh berpandukan kepada Kategori Perkhidmatan (Business Category)       dalam Perkhidmatan Awam, seperti yang terkandun dalam panduan Business Reference Model (BRM MyGovEA).            Pendekatan ini menggalakkan agensi/kementerian berkolaborasi sebagai satu unit berdasarkan domain perkhidmatan     yang sama selaras dengan inisiatif dan strategi Kerajaan Digital Malaysia. Selain itu, pendekatan ini juga mampu           mempertingkatkan cara baharu operasi perkhidmatan yang ditawarkan oleh kerajaan.
   Perkhidmatan dipetakan kepada empat kumpulan sasar iaitu perkhidmatan kepada kepada rakyat (Government to        Citizen – G2C) kepada komuniti perniagaan (Government to Business – G2B), antara agensi kerajaan (Government to       Government-G2G) dan kepada penjawat awam (Government to Employee – G2E).
    Kitaran hayat perkhidmatan oleh kerajaan dari mula hingga akhir kitaran hayat di reka bentuk dengan mengenal pasti      peristiwa yang merupakan touch point kepada rakyat. Kitaran hayat perkhidmatan berteraskan empat kategori utama      kumpulan sasar iaitu berfokuskan rakyat, komuniti perniagaan, agensi kerajaan, dan penjawat awam. Gambaran           penetapan kitaran hayat mengikut kumpulan sasar seperti rajah di bawah.
   Pendekatan WoG adalah penting untuk memastikan pendigitalan tidak dilakukan secara silo, tetapi dikoordinasikan bagi    membolehkan perkongsian data dan penyampaian perkhidmatan yang bersepadu merentas sektor.
  Gambaran Pendigitalan Sektor Sosial (Masyarakat), mempamerkan perkhidmatan digital yang bertujuan untuk            kesejahteraan rakyat dan pembangunan sosial. Ia menyerlahkan platform dan sistem yang berkaitan dengan penjagaan   kesihatan (MySejahtera, EMR), bantuan sosial (eBantuan JKM), dan penglibatan komuniti. Perkhidmatan WoG               membolehkan pendekatan yang lebih holistik terhadap perkhidmatan sosial, membolehkan agensi berkongsi data dan    menyelaraskan sokongan untuk rakyat merentasi keperluan dan peristiwa kehidupan yang berbeza. Ini boleh membawa    kepada penyampaian perkhidmatan yang lebih berkesan dan berpusatkan rakyat.
   Gambaran Pendigitalan Sektor Sosial (Bakat), melibatkan pengurusan bakat, pendidikan, dan pekerjaan. Ia menjelaskan     platform digital untuk pembelajaran (DELIMa), pembangunan kemahiran, dan padanan pekerjaan (MyFutureJobs).          Perkhidmatan WoG memudahkan penyelarasan yang lebih baik antara institusi pendidikan, penyedia latihan, dan         majikan, memastikan ekosistem bakat yang lebih selaras dan cekap. Ini dapat meningkatkan kesediaan tenaga kerja dan   peluang pembangunan kerjaya.Â
   Gambaran Pendigitalan Sektor Ekonomi memperincikan pelbagai perkhidmatan yang disediakan oleh agensi kerajaan      kepada komuniti perniagaan. Penggunaan platform digital (contohnya, MalaysiaBiz, EzBIZ) dan repositori data untuk         menyokong aktiviti perniagaan. Perkhidmatan WoG penting untuk mewujudkan senario pengalaman pelanggan yang       lancar bagi perniagaan, membolehkan mereka berinteraksi dengan agensi yang berbeza melalui sistem yang            bersepadu dan tidak berasingan. Faedah langsung kepada kecekapan yang lebih tinggi dalam pendaftaran perniagaan,   permohonan permit, dan interaksi kawal selia yang lain.
Â
   Gambaran Pendigitalan Sektor Keselamatan, memberi fokus kepada sistem digital untuk penguatkuasaan undang-        undang (e-Kehakiman), imigresen (MyIMMs) dan pengurusan bencana. Perkhidmatan WoG adalah penting untuk          perkongsian maklumat dan penyelarasan yang berkesan antara agensi keselamatan, meningkatkan keselamatan         awam dan keselamatan negara.
   Sebanyak tiga inisiatif telah dikenal pasti di bawah sektor keselamatan iaitu kesiapsiagaan Pengurusan Pra, Semasa dan    Pasca Bencana, Meningkatkan Keselamatan Kawalan Sempadan Bersepadu dan Memelihara Keselamatan dan            Ketenteraman Awam.
Â
   Gambaran Pendigitalan Sektor Infrastruktur memberi tumpuan kepada perkhidmatan oleh agensi kerajaan yang          menyediakan perkhidmatan pembangunan fizikal untuk meningkatkan taraf hidup serta kesejahteraan rakyat.             Perkhidmatan WoG adalah penting untuk menyepadukan perancangan dan pengurusan infrastruktur merentas pelbagai   peringkat kerajaan dan agensi, yang membawa kepada pembangunan dan penyediaan perkhidmatan yang lebih cekap.
Gambaran Pendigitalan Sektor Pentadbiran Awam memberikan fokus kepada pendigitalan operasi dalaman kerajaadan fungsi pentadbiran. Ekosistem Perkhidmatan Sektor Pentadbiran Awam secara amnya merujuk kepada perkhidmatan yang disediakan oleh kementerian dan jabatan kerajaan serta perkhidmatan yang disediakan oleh entiti-entiti lain yang terletak di bawah kawalan kementerian/jabatan tertentu kepada kumpulan sasar. Bentuk perkhidmatan yang disediakan melibatkan perkhidmatan yang diberikan oleh kerajaan kepada organisasi kerajaan yang lain (government togovernment (G2G)) dan perkhidmatan kerajaan kepada penjawat awam (government to employee (G2E)).
Jabatan Digital Negara
Aras 1-6,
Bangunan MKN Embassy Techzone
Blok B, No. 3200
Jalan Teknokrat 2
63000 Cyberjaya, Sepang
Selangor Darul Ehsan
Tel : 603-8000 8000
E-mel: webmasterjdn@jdn.gov.my
Pelawat Hari Ini : 111
Jumlah Pelawat : 60601
Jumlah Capaian : 1309963
Laman ini sesuai dipapar mengunakan pelayar web Microsoft Edge & Google Chrome versi terkini dengan resolusi minima 1366×768